söndag 28 oktober 2012

Ett par filmtips!

I helgen har jag sett två jättebra filmer som jag bara måste tipsa om.

Hugo är egentligen en barnfilm men passar garanterat alla åldrar, både stora och små. Mycket välgjord film av Martin Scorcese som handlar om den föräldralösa pojken Hugo som bor inne i väggarna på en järnvägsstation i Paris. Filmen bygger på boken Hugo Cabret av Brian Selznick.

En oväntad vänskap är en fantastisk fransk film om rullstolsburne Philippe som anställer en personlig assistent, Driss, och bådas liv förändras. En mycket oväntad vänskap växer fram. Bygger på en sann historia. Hela filmen trodde jag att Philippe spelades av Dustin Hoffman (som pratade perfekt franska ...), men när jag läste rollistan insåg jag att Hoffman har en dubbelgångare i den franske skådespelaren Francois Cluzet!

Inga kommentarer: