måndag 9 april 2012

Ur havet stiger vågorna av Annika Sjögren

En ny bekantskap för mig bland svenska författare är Annika Sjögren. Nu har jag lyssnat på en av hennes böcker; Ur havet stiger vågorna och jag måste säga att den var riktigt bra. Lite lagom spänning och bra personbeskrivningar.

Huvudperson är Louise som är i övre medelåldern och jobbar som rektor på en skola i Härnösand. Hon lever med sin notoriskt otrogne man Christer och dottern Isabell som är i tonåren.

När två barn på skolan misstänks fara illa hemma väljer Louise att vänta med att polisanmäla barnens far, som de tror misshandlar barnen. Detta val visar sig få ödesdigra följder både för Louises arbetsliv och familj.

Lagomt spännande och bra skrivet tycker jag. Jag tänker med nöje läsa hennes övriga böcker.

Inga kommentarer: