måndag 27 juli 2009

Victoria & Daniel

Jag är barnsligt förtjust i kungligheter. Det är förmodligen ett arv efter mamma och även farmor som gillade kungahuset. Några veckor före min farmors död, hon var då 95 år, fick hon träffa drottning Silvia som kom på besök på äldreboendet där min farmor bodde. Det var en stor dag i farmors långa liv!

När jag var barn hade mamma hängt upp två tavlor med bokmärken föreställande kungafamiljen och jag minns att jag stod framför tavlorna och rabblade allas namn. Sjukt? Ja kanske...

Ett annat minne jag har är när norske kronprinsen Haakon skulle gifta sig med Mette-Marit. Vi var på väg till mina svärföräldrar då och stod i en evighet framför bommarna vid en järnvägsövergång då bommarna hade fastnat. Klockan gick och jag var så stressad för att vigseln skulle direktsändas på TV och jag skulle inte hinna fram i tid!

Nu har ju som bekant kronprinsessan Victoria äntligen förlovat sig med sin Daniel och naturligtvis har det kommit en bok som handlar om dem. Förlovningen 2009 av Jenny Alexandersson. Lite fånig kanske men trevlig att läsa ändå. Gissa om jag kommer att bänka mig framför TV:n i juni nästa år när de ska gifta sig!

Alice Bah har tidigare skrivit en bok om Victoria (Victoria Victoria) som jag läst och den är riktigt intressant faktiskt.