söndag 12 april 2009

Glad Påsk!


Glad Påsk önskar jag er alla. Solen skiner och i morgon bär det av till fjällen. Där kommer vi att leva utan TV och Internet i en vecka (hur ska der gå??) så det är bäst jag kommer med ett boktips nu så ni klarar er tills jag kommer hem igen!

Minns ni hypen kring boken Da Vinci-koden av Dan Brown för några år sedan? Alla pratade om boken och förmodligen har nästa alla läst den också, eller sett filmen.

Många tycker att boken är överskattad men jag tycker faktiskt att den lever upp till förväntningarna. Den är oerhört spännande och det finns driv i texten. Varje kapitel slutar med en cliffhanger som gör att man bara måste läsa ett kapitel till och ett till...

Detta är handlingen i korthet:
Robert Langdon, Harvardprofessor i religiös symbolik, är i Paris för att hålla en föreläsning då han väcks av ett telefonsamtal. En intendent på museét Louvren har blivit mördad och intill kroppen finns ett märkligt chiffer. Polisen vill ha hjälp av Langdon för att tolka chiffret.

Langdon och Sophie Neveu, kryptograf hos franska polisen, hjälps åt och hittar ytterligare ledtrådar gömda i Da Vincis verk Mona Lisa.

De är en fantastisk historisk hemlighet på spåren och upptäcker en kamp mellan det sekreta sällskapet Prieuré de Sion och Opus Dei över huruvida Jesus från Nasaret var gift och hade barn med Maria Magdalena. Den heliga Graalen spelar också en stor roll i berättelsen.

Ja, det händer mycket och jag vill inte avslöja allt, men boken ger en tankeställare det kan jag lova.

Återkommer efter påskledigheten.

Inga kommentarer: