fredag 25 november 2011

Ungdomsböcker

På senaste tiden har jag snöat in mig på ungdomsböcker, gärna med lite övernaturliga inslag och i serie. Jag önskar att fler vuxna skulle upptäcka ungdomsbokhyllan!

I rask takt har jag läst Hungerspelstrilogin av Suzanne Collins (Hungerspelen, Fatta eld, Revolt) och Ful-serien av Scott Westerfeld (Ful, Ful eller snygg, De rätta).

Nu har jag precis hittat en annan serie: Gone av Michael Grant. Tre delar är utgivna (Övergivna, Hunger, Lögner), men det planeras för sex delar.

I Övergivna försvinner plötsligt alla som är över femton år. De övergivna barnen och tonåringarna hamnar i en laglös värld där de starka ställs mot de svaga. Samtidigt försöker de finna lösningen på gåtan med de vuxnas försvinnande. Men för Sam börjar det bli bråttom, han fyller snart femton, och då försvinner man ...

Jag har inte hunnit så långt i första delen än, men den verkar lovande.


En annan ungdomsbok på min läslista är den omtalade Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Det är första delen i en planerad trilogi och romanen är redan såld till flera länder och ska även filmatiseras. Den beskrivs som en svensk Twilight, och det bådar ju gott!

Inga kommentarer: