onsdag 26 maj 2010

Utan en tanke av Lotta Thell

För några veckor sedan såg jag filmen I skuggan av värmen som bygger på Lotta Thells självbiografiska roman med samma namn.




Efter filmen bestämde jag mig för att läsa boken I skuggan av värmen och upptäckte då att den i själva verket var del två i en serie på fem böcker.

Det var bara att börja i rätt ordning då!

Första boken i serien heter Utan en tanke och handlar om Eva som är 15 år och heroinist. Eva tas in på behandlingshem där de intagna får utstå hån och förödmjukelser och där de får lära sig att de är värdelösa. Parallellt med hennes beskrivning av tiden på behandlingshemmet får vi följa Evas liv innan hon blev intagen.

I bok nummer två, I skuggan av värmen, är Eva vuxen, fortfarande heroinist och arbetar som väktare. En dag möter hon polisen Erik och drabbas av den stora kärleken. Det blir svårare och svårare för henne att dölja sitt heroinmissbruk.

Jag ska genast kasta mig över del två för att se om den är lika bra som filmen!

Övriga delar i serien heter Bortom ljus och mörker, Kärleksbarn och För kärleks skull.

Inga kommentarer: